Saturday, March 29, 2008

Restoran Asam Pedas

Restoran Asam Pedas serves cuisine originating from Melaka. We have been to Asam Pedas a couple of times and the food was acceptable. Here is a review (in Malay) taken from MyMesra website.

**********Extract from MyMesra**********

Restoran Asam Pedas telah ditubuhkan pada pertengahan tahun 2002. Ianya adalah satu-satunya restoran dan kafe bertaraf sederhana yang mesti anda kunjungi jika anda ingin menikmati masakan tradisi Negeri Hang Tuah dengan suasana yang selesa. Restoran ini dilengkapi kapasiti kemuatan 70 orang pelanggan dalam satu masa. Nama restoran ini amat dibanggakan oleh Pengemar Asam Pedas secara tidak langsung kepada negeri Melaka. Asam Pedas amat popular di Negeri Melaka.

Jika anda ingin merasakan keistimewaan juadah di Restoran Asam Pedas, Asam Pedas menyajikan konsep ala warung di waktu page seperti Roti Canai dicecah Asam Pedas, Nasi Lemak kukus dan Teh Tarik manakala di tengahari Asam Pedas menyediakan Hidangan Ala Kenduri dimana kelainan cara hidangan majlis masyarakat Melayu di kampung mempunyai lima lauk satu dulang. Disamping Ala Kenduri, Ala Carte ada disediakan. Setaip meja pelanggan akan diberikan Ca’lengkung sebagai pencuci mulut secara percuma. Disebelah petang hingga ke malam pula disamping Ala Carte, Asam Pedas ada menyediakan Cucur Udang Alor Gajah yang menjadi lambang kemegahan Bandar Alor Gajah. Masakan Asam Pedas sentiasa ada disetiap masa. Tidak kira waktu pagi, petang atau malam. Konsep Hiasan Gabungan Warna warna rempah ratus menceriakan lagi suasana dalam Restoran. Gambar gambar destinasi pelancongan negeri Melaka dipapar di seluruh dinding. Di diatas Rak Utama ada mempamirkan koleksi Coke dari luar negara. Bahagian Luar dibiarkan keselesaan untuk berborak sambil menikmati juadah.

Restoran Asam Pedas menghidangkan sajian Khas negeri Hang Tuah iaitu Asam Pedas Daging sukar didapati dikawasan Lembah Klang. Keistimewaan Asam Pedas Daging memiliki aroma daun limau purut manakala Asam Pedas Ikan pula bersama aroma daun kesom. Antara menu menjadi pilihan utama di Asam Pedas ialah: Asam Pedas Daging, Ikan Pari and Tenggiri disamping berulamkan cencaluk and Sambal belacan dimana bahan-bahannya segar khas dari Melaka. Kangkung Goreng Belacan mengunakan Belacan segar khas dari Melaka. Nasi Goreng Baba Nyonya pasti puas menikmati hidangan yang ringkas ini. Roti Canai di waktu pagi bersama kuah Asam Pedas Daging berlainan dari kebiasaan iaitu kari dan dal. Hidangan istimewa Cucur Udang Alor Gajah disebelah petang bersama Sos khas dari Alor Gajah Melaka. Juadah Pencuci Mulut Tapai Aiskrim - Gabungan Ais Krim Vanilla dengan Tapai pulut khas dari Masjid Tanah Melaka pengedar yang amat popular di Negeri Melaka. Buah Melaka (Onde-onde) Kuih tradisional negeri Melaka, Tepung kandungan Gula Melaka disaluti Kelapa Lerai.

**********End Of Extract**********

Restoran Asam Pedas
6, Jelatek Business Park,
Setiawangsa, Kuala Lumpur.
Tel: 03-42527279, 03-42527280

Cuisine: Malay - Melaka
Rating: Food = C+


Rating System:
A = Recommended
B = Worth A Visit
C = Average
D = Below Average
E = Waste Of "Hard-Earned" Money. Seriously, I'm Not Kidding!

No comments: